superpapier.pl

Blog wielotematyczny finansach, inwestycjach i biznesie

Biznes

Obsługa klienta – na czym polega praca?

Obsługa klienta – na czym polega praca?

Poszukując pracy nie raz wpadniemy na ofertę związaną ze stanowiskiem obsługi klienta. Właściwie w każdej firmie potrzebna jest osoba która będzie pełniła tego typu funkcję. Bezpośredni kontakt z zarządem danego przedsiębiorstwa często nie byłby możliwy z racji dużej ilości osób które chciałyby poznać odpowiedź na dane pytania. W tym artykule przyjrzymy się dokładniej temu jak wygląda tego typu praca. Nie wymaga ona wyższego wykształcenia więc właściwie każda osoba po przeszkoleniu mogłaby spróbować tutaj swoich sił.

Jak wygląda dzień pracy w obsłudze klienta?

Pracownik działu obsługi klienta pracuje zazwyczaj w standardowych godzinach pracy, czyli na przykład 8-16. Niektóre firmy wymagają całodobowej obsługi, więc konieczne będą tutaj nocne zmiany. Dotyczy to na przykład firm logistycznych, jak na przykład wypożyczalnia samochodów, hulajnóg czy też usług telefonicznych, kurierskich itp. Zdecydowanie częściej znajdziemy jednak oferty jednozmianowe. Praca taka może być stacjonarna- w biurze, galerii handlowej lub zdalna. Pracując zdalnie możemy odpowiadać na wiadomości na czacie lub wykonywać telefony z własnego domu.

Poranki mogą okazać się niekoniecznie najprzyjemniejsze jeżeli jako pierwszy zadzwoni klient z pretensjami dotyczącymi jakości oferowanych usług. Mogą trafić się również i przyjemne bezproblemowe rozmowy i konsultacje przez całe 8 godzin. Wszystko zależy od naszego szczęścia. Praca w obsłudze klienta to nie tylko udzielanie odpowiedzi drugiej stronie. Może ona również polegać na oferowaniu nowych usług czy też produktów. Wszystko zależy od rodzaju firmy w jakiej znajdziemy zatrudnienie.

Jak zostać specjalistą ds.obsługi klienta?

Jak wyżej wspomniano, aby zostać pracownikiem działu obsługi klienta, nie będzie nam potrzebne wyższe wykształcenie. Wystarczy chęć do podjęcia pracy w tego typu branży oraz zaakceptowana aplikacja przez dział zajmujący się rekrutacją. Na początku zazwyczaj organizowane są szkolenia wszystkich nowych pracowników, którzy dopiero zaczną swoją przygodę w nowym zawodzie. W ten sposób nie tylko nauczymy się jak wykonywać powierzone zadania, ale również mamy możliwość zapoznać się z przyszłymi kolegami i koleżankami z biurka obok. 

Jak w każdej pracy, możliwy jest awans na coraz to wyższe stanowiska. Jeżeli chcemy zostać specjalistą ds. obsługi klienta, nie będziemy potrzebowali długiego stażu pracy. Właściwie znając wszystkie możliwe problemy i sytuacje z jakimi może zadzwonić do nas klient, to okres wstępny mamy już za sobą. Wówczas możemy już być nazwani specjalistami w tej dziedzinie. Z racji że w większości większych firm z miesiąca na miesiąc pojawiają się nowi pracownicy, awans na jeszcze wyższe stanowiska jest tu znacznie ułatwiony. Mobilizacja i wytrwałość są tutaj najważniejsze.

Czym powinna się wyróżniać osoba na stanowisku obsługi klienta?

Obsługa klienta to nie zawsze prosta sprawa. Osoba która podejmie tego typu pracę, powinna przede wszystkim być cierpliwa. Bez tego prawdopodobnie nie wytrwa długo na danym stanowisku. Sytuacje mogą być różne. Nawet jeżeli wydaje się nam, że nikt nie jest w stanie podnieść nam ciśnienia, to po paru dniach obsługując niekoniecznie miłe osoby, możemy zmienić zdanie. Poza byciem cierpliwym, równie ważna jest mobilizacja. Nie uda nam się osiągnąć postawionych celów jeżeli nie zbierzemy sił w tym kierunku. Znajdowanie odpowiedzi na pytania, rozwiązywanie trudniejszych spraw wymaga umiejętnego logicznego myślenia oraz chęci do rozwiązania tego typu spraw. Klient widząc, że nie chce nam się mu pomóc, może wystawić nam negatywną opinię a następnie wybrać konkurencję. Wszystko to odbije się na naszej premii i zaufaniu pracodawcy.

Pracując przy obsłudze klienta powinniśmy również zarażać innych pozytywną energią. Widząc szczęśliwą i uśmiechniętą osobę, łatwiej jest zdobyć jej zaufanie i zarazić uśmiechem na twarzy. Klient nie tylko oczekuje od nas pomocy w rozwiązaniu danej sprawy, ale również chciałby otrzymać od nas zrozumienie. Podtrzymując go na duchu łatwiej przebrnie przez dane komplikacje.

Mniej przyjemnie klienci – jak sobie z nimi radzić?

Często w różnych opowieściach możemy usłyszeć ciekawe sytuacje podczas obsługi klienta. Pracownicy z czasem robią z nich swoje życiowe anegdotki, mimo że same przejście przez nie nie należało do najprostszych. Klientowi często wydaje się, że dział obsługi klienta ma ścisły kontakt z zarządem danej firmy oraz jest on również odpowiedzialny za wszystkie problemy które się pojawiają. Łatwo zapomnieć że taki pracownik jest po prostu zwykłym człowiekiem który ma za zadanie obsłużyć daną osobę i nie ma wpływu na to co się stało.

Jeżeli tego typu klient nie będzie dawał nam spokoju, powinniśmy przede wszystkim zachować złote nerwy. Każdy może mieć chwilę słabości i źle się zachować. Reprezentując daną firmę musimy jednak pokazać się od jak najlepszej strony i nie dać po sobie poznać, że mamy już dość.

Udostępnij