Zabawne, kontrowersyjne, a może dające do myślenia? Chwytliwe i skuteczne hasło to elementarna podstawa każdej kampanii reklamowej. Najpopularniejsze slogany czołowych marek spożywczych i sportowych z całego świata, które zna i rozpoznaje niemal każdy z nas, opierają się na prostej budowie. Są niedługie, dzięki czemu łatwo zapadają w pamięć, pozwalają zaoszczędzić cenny czas antenowy, a także łatwej umieścić je na wszelkiego rodzaju nośnikach reklamy, np. gadżetach promocyjnych: plakatach, wizytówkach, ulotkach, kubkach papierowych, długopisach czy nadrukach na odzieży. W czym jeszcze tkwi sekret dobrego hasła reklamowego?
STRUKTURA
Wcześniej wspomniana prosta budowa komunikatu składająca się z 2, 4 lub 5 słów absolutnie wystarczy, by osiągnąć sukces i wykreować skuteczną kampanię reklamową, która zwiększy sprzedaż towaru lub usługi, bądź wypromuje markę. Hasło reklamowe nie może być zawiłe i „przegadane”.
JEDNAK ZANIM ZACZNIEMY…
…musimy zadać sobie kilka pytań:
- Co chcemy wypromować? Markę czy konkretny produkt z nowej oferty? Być może chcemy wypromować produkt, który jest już w naszej ofercie, zważywszy na zmieniające się trendy. W drugim przypadku należy przeanalizować, co nie zadziałało poprzednim razem. Jeżeli poprzednie hasło było wyjątkowo nieudane i stało się obiektem żartów, może być ciężko wprowadzić rewolucyjną zmianę, która z marszu odniesie sukces. W tej materii nie ma jednak rzeczy niemożliwych.
- Do kogo kierujemy swoją ofertę? Należy zidentyfikować grupę potencjalnych odbiorców, uwzględniając cechy jak m.in. płeć, wiek, status materialny, potencjalnie wykonywane zawody, zamiłowanie do zwierząt, dyscypliny sportowe, klimaty muzyczne i wiele innych. Hasło reklamowe musi być dostosowane przede wszystkim do struktury wiekowej przyszłych użytkowników produktu lub usługi i mieć zrozumiały język dla osób starszych, jeśli to do nich kierowany jest komunikat. W przypadku tworzenia hasła mającego przykuć uwagę młodych ludzi warto skorzystać z młodzieżowego slangu.
- Czy kierujemy produkt lub usługę do lokalnej ludności, czy do klienta zagranicznego? Zasięg oddziaływania naszego hasła ma znaczenie. W zależności od tego, czy chcemy sprzedawać regionalne specjały, czy dokonać ekspansji na rynek zagraniczny, powinniśmy zdecydować się na ojczysty język (a nawet regionalną gwarę w niektórych przypadkach), lub język obcy, na przykład angielski czy niemiecki. Jeżeli chcemy oferować pokoje gościnne lub miejsca hotelowe, warto uwzglęgnić uniwersany język w tworzeniu hasła reklamowego.
- Jakie zalety produktu lub usługi chcemy podkreślić? Bez względu na to, czy będą to ujarzmione włosy, sytość, ukojenie łaknienia lub neutralizacja noworocznego „kaca”, usunięcie plamy, czy sklejenie rozbitej porcelany, chwytliwe hasło reklamowe powinno jednoznacznie wskazywać na cel, jaki zostanie osiągnięty dzięki wykorzystaniu produktu.
Jeżeli nie czujesz się wirtuozem marketingu, powierz zadanie doświadczonej firmie lub wykonaj burzę mózgów ze swoimi współpracownikami. Warto, by ktoś obiektywnie ocenił nasze hasło reklamowe. Osoby trzecie mogą pomóc spojrzeć na zagadnienie z zupełnie nowej perspektywy.