„Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku” – Henderson Stuart.
W przypadku każdej realizowanej kampanii reklamowej liderzy marek i agencji muszą decydować o szeregu zmiennych: ile wydać na rozwój i testowanie kreacji, czy szukać celów o dużym zasięgu, czy może bardziej skupić się na precyzyjnym skierowaniu reklamy, jaki ma być kontekst wiadomości i w jakiej formie. Jeszcze nie tak dawno to kreatywność była zdecydowanie najważniejszą częścią tego skomplikowanego miksu współzależności. Jednak wraz z rozwojem poszczególnych branż i eksplozją rynku, reklamodawcy zrozumieli, że równie istotne są różne inne mechanizmy wpływające na sprzedaż. Na czoło wysuwają się tutaj „czynniki marki” związane z wewnętrznymi cechami, takimi jak cena i penetracja środowiska klientów. Dopiero branie pod uwagę tego szerokiego konglomeratu czynników umożliwia podejmowanie lepszych, bardziej świadomych decyzji dotyczących planowania kampanii marketingowych.
Kreatywność nadal bardzo istotna
Kreatywność w prowadzeniu kampanii reklamowej jest nadal bardzo istotnym elementem. Ze względu na stale rozwijające się technologie w zakresie przetwarzania i przesyłania danych oraz mediów, zaprzęganie nowoczesnych środków przekazu może znacząco wpłynąć na pozytywne wyniki sprzedażowe.
Badania wskazują na niesłabnącą rolę mediów. Silna kreacja to klucz do sukcesu, zarówno w tradycyjnych kampaniach telewizyjnych i radiowych, jak i w internetowych. Wiedziano już o tym dawno, w początkach TV, a jako przykład reklamy kreatywnej, która trafiła w dziesiątkę można podać reklamę papierosów Marlboro. Tak, chodzi o słynnego twardziela z południa, który pozując na tle górskiego krajobrazu skłonił mężczyzn do palenia kobiecych papierosów. Od lat 50-tych do początku 90-tych ta efektywna kreacja straszyła wszędzie: w prasie, telewizji, a nawet w komiksach i choć koniec Marlboro Mena był raczej smutny, to zachęcił on do zgubnego nałogu miliony osób płci męskiej. Kreatywność górą!
Właściwy kontekst reklamy
Kontekst reklamy, choć wydaje się mieć najmniejszy ogólny wpływ na sprzedaż, jest bardzo ściśle powiązany z konkretną kreacją. Seth Godin, znany amerykański bloger i autor książek z zakresu marketingu stwierdził nawet, że „content marketing to jedyna forma marketingu, która pozostała”. Faktycznie, znaczenie treści reklamy, zdaje się być coraz ważniejsze w planowaniu akcji reklamowych. Specjaliści uwzględniają tutaj takie czynniki jak odpowiednią lokalizację produktu, informacje personalne o klientach, oraz dotychczasową historię zakupów. Kontekstowość sprawia, że konsumenci odbierają zamieszczane w mediach treści jako oryginalne i aktualne. Czy można się oprzeć hasłu: „Głuchy od dzisiaj usłyszy szept” w reklamie aparatów słuchowych? Ciekawe reklamy górą!
Reklama produktu – skuteczne targetowanie
Badania pokazują, że równie istotne jest precyzyjne kierowanie reklam, czyli targetowanie odpowiednich grup społecznych, domyślnie klientów. Konsumenci lepiej reagują na bardziej spersonalizowaną reklamę, docierającą do nabywców danej kategorii lub marki. Pomocna jest tutaj rozkwitająca cały czas technologia online.
Reklamy spersonalizowane to zaawansowane narzędzie, dzięki któremu reklamy są lepiej dopasowane do użytkowników, a reklamodawcy mogą łatwiej uzyskać zwrot z inwestycji w akcję marketingową. Wykorzystuje się w tym wypadku dane użytkowników online, aby kierować do nich lepiej dopasowane treści reklamowe, oczywiście z zachowaniem zasad polityki prywatności.