Wielu ludzi ma mnóstwo ciekawych pomysłów na biznes i w pewnym momencie decydują się na założenie własnej działalności. Posiadanie firmy daje wiele możliwości i jeszcze więcej satysfakcji, ale zanim zdecydujemy się na taki krok, warto się dobrze przygotować. Pierwszą rzeczą, o której trzeba pomyśleć to biznesplan.
Pisanie biznesplanu ma niezwykle ważne znaczenie, zwłaszcza dla tych, którzy dopiero zaczynają prowadzić swoją działalność. Można powiedzieć, że to swego rodzaju drogowskaz, który oczywiście podlega zmianom i modyfikacjom. Jak napisać biznes plan i co powinno się w nim znaleźć? Po pierwsze, plany nowo powstałego przedsiębiorstwa, a dla istniejącego opis jego aktualnej sytuacji. Po drugie, sposoby realizacji założeń i po trzecie, jakie będą wyniki dzięki wdrożeniu wcześniej zaplanowanych strategii. To oczywiście w dużym uproszczeniu, ale pozwala zrozumieć, w jakim kierunku powinno iść pisanie biznesplanu.
Zasady pisania biznesplanu
W internecie bez większego trudu można znaleźć wzór biznes planu, ale należy pamiętać o tym, że nie zawsze będzie on pasował do rodzaju prowadzonej działalności. Żeby uniknąć niepotrzebnych błędów i wpadek, dobrze jest kierować się kilkoma sprawdzonymi zasadami. Jedną z ważniejszych jest ta, mówiąca o tym, że biznesplan powinien być kompleksowy, czyli poruszać takie aspekty jak: sprzedaż, koszty, nakłady, źródła finansowania, strukturę organizacyjną, a także uwzględniać odbiorców i dostawców. Najczęściej biznesplan pisze się na kilka lat, najlepiej od 3 do 5, ponieważ długofalowe planowanie pozwala rzetelnie spojrzeć na obecną i przyszłą kondycję firmy.
Co należy uwzględnić w biznesplanie?
Biznesplan to przede wszystkim szereg strategii, ale także pewnego rodzaju schemat, w którym nie może zabraknąć takich elementów, jak:
1. Informacje o firmie – ten punkt jest istotny, jeśli chcemy zaprezentować firmę osobom z zewnątrz, np. potencjalnym inwestorom, których będzie interesowała forma prawna i obszar działalności czy rodzaj oferowanych produktów i usług;
2. Charakterystyka działalności – w tym miejscu muszą pojawić się informacje o rodzaju działalności: handlu, produkcji lub usługach. Należy także wskazać specyfikę branży, w której się działa, analizę konkurencji i szczegółowo opisać, jakie usługi świadczy firma. Bardzo dobrą praktyką jest sporządzenie analizy SWOT;
3. Plan inwestycyjny – w tym punkcie koniecznie trzeba ująć, z jakich źródeł będzie finansowana działalność, czy będą to środki własne czy pochodzące z kredytu, a jeśli tak, to w jakiej części. Im więcej szczegółów zostanie zawarte, tym łatwiej będzie później o wiarygodne wyliczenia;
4. Plan finansowy – może się tu znaleźć prognoza finansowa, bilans zysków i strat, przypływy pieniężne, czyli cash flow, punkt rentowności i ocena efektywności;
5. Plan marketingowy – kluczem do sukcesu jest wnikliwa analiza rynku, tendencji jakie na nim panują, a także charakterystyka branży i konkurencji;
6. Zarządzanie i kadry – za sukcesem niejednego biznesu stoją pracownicy, dlatego w tym punkcie warto określić ilu pracowników chce się zatrudnić, jakie będą mieli obowiązki i ile chcemy im płacić;
7. Podsumowanie – należy skoncentrować się na zagrożeniach, oszacować ich skalę i przedstawić plan awaryjny. Oczywiście zawarte w tym punkcie scenariusze wcale nie muszą się wydarzyć, ale jak pokazał miniony rok, przedsiębiorca musi być przygotowany na wszystko, łącznie z wybuchem pandemii.